2011. február 7., hétfő

Az Ütős Koktél


Múlt héten már több ízelítőt kaptatok Adyashanti írásaiból, ma ezt folytatom, mégpedig egy olyan könyv részleteivel, melyet még az USA-ban sem adtak ki hivatalosan, csak Adya honlapjáról megrendelhető. A könyv címe Falling Into Grace (Kegyelembe Esni), és ahogy már írtam, Carson Barátom kezdte felolvasni nekem fejezetenként, én pedig úgy gondolom, hogy ez megint olyan kincs, amit minél többünknek jó megismerni. Carsonnal arra a meglátásra jutottunk, hogy ez a könyv egy fajta Tankönyv – minden benne van, amit tudnod kell az elméd, érzelmeid, életed működéséről, és az ezeken túl lévő Valóságról. Az a fantasztikus az egészben, hogy Byron Katie 4 kérdéses Munkája és Adya „háttér információi” oly mértékben illeszkednek egymáshoz, oly elképesztően egészítik ki egymást, hogy ezt egy igen „ütős koktélnak” vélem. Ha megtanulod és végzed a Munkát, mellé pedig Adya-t olvasol, hihetetlenül erőteljes változáson mehetsz át nagyon rövid idő alatt. És, kérlek, bocsáss meg nekem, ha Byron Katie-t látszólag egy kicsit elhanyagolom, de Adya szavait most számodra is fontosabbnak tartom.

1. Fejezet - Az Emberi Dilemma

Még kisgyerek koromban, úgy hét-nyolcévesen, az egyik dolog, amit észrevettem a körülöttem levő felnőttekben, és amin elmélkedni kezdtem, az volt, hogy a felnőtt világ a szenvedésről, a fájdalomról és a konfliktusról szól. Annak ellenére, hogy egy viszonylag egészséges háztartásban, szerető szülőkkel és nővérekkel nőttem fel, és igazából csodás, boldog gyermekkorom volt, még így is sok fájdalmat láttam magam körül. Ahogy nézegettem a felnőttek világát, felmerült bennem: Hogy is van az, hogy az emberek konfliktusba keverednek?
         Gyerekként, emellett, fantasztikus hallgató voltam – akár azt is mondhatnánk, hogy hallgatózó. Minden beszélgetést kihallgattam, ami csak a házban zajlott. Volt is egy családi viccünk arról, hogy nálunk semmi nem történhetett úgy, hogy én ne tudtam volna róla. Szerettem mindenről tudni, ami körülöttem folyt, és így gyerekkorom nagy részét a felnőttek beszélgetéseinek hallgatásával töltöttem, otthon, és a rokonainknál. Legtöbbször nagyon érdekesnek találtam, amiről beszélnek, de észrevettem az eszmecseréikben egy bizonyos ár-apály jelenséget – hogyan is folyt bele a beszélgetés egy fajta konfliktusba, aztán visszacsordogált belőle, majd megint bele a konfliktusba, és újra elfelé tőle. Időnként veszekedés és sértődés is előfordult, és az emberek félreértettnek gondolták magukat. Ez az egész nagyon különleges volt számomra – és egyáltalán nem értettem, miért csinálják ezt a felnőttek; az, ahogy kommunikáltak és egymáshoz kapcsolódtak, teljességgel felfoghatatlannak tűnt nekem. Akkor még nem tudtam pontosan, hogy mi is zajlik, csak valami nem volt rendben ezzel az egésszel.

ELHISSZÜK, AMIT GONDOLUNK

Ahogy nézelődtem és megfigyeltem, napról-napra, hétről-hétre, hónapról-hónapra, évről-évre, egyszer csak belém csapott a felismerés: „Te jó ég! A felnőttek elhiszik a gondolataikat! Ezért szenvednek! Ezért kerülnek konfliktusokba. Ezért viselkednek furán, számomra érthetetlenül, mert elhiszik a fejükben lévő gondolatokat.” Nos, egy kisgyerek számára ez elég furcsa felfedezés volt. Teljesen ismeretlen fogalom. Természetesen nekem is voltak elképzelések a fejemben, de gyerekként még nem úgy járkáltam a világban, mint a felnőttek - folyamatos, szűnni nem akaró kommentárral az elmémben. Alapjában véve túlságosan is el voltam foglalva azzal, hogy élvezzem az életet, hallgatózzam, elvarázsolódjam, vagy elcsodálkozzam az élet valamilyen jelenségén. Akkor azonban felfedeztem, hogy a felnőttek az idejük nagy részét gondolkozással töltik, és még ennél is fontosabb – és sokkal furább volt, legalábbis számomra -, hogy el is hiszik, amit gondolnak. Elhiszik a fejükben lévő gondolatokat.
         Hirtelen azt is felismertem, hogy mi zajlik valójában, amikor a felnőttek kommunikálnak egymással: az emberek a gondolataikkal kommunikálnak, és mindegyikük elhiszi, hogy amit ő gondol, az igaz. A probléma pedig az, hogy minden felnőttnek különböző elképzelése van arról, hogy mi is az igazság, ezért aztán kommunikációjuk közben folyton egy kimondatlan tárgyalás-egyeztetés megy végbe, kísérletek sorozata arra, hogy meggyőzzék a másikat a saját igazukról, és megvédelmezzék saját gondolataikat és hiedelmeiket.
         Aztán, ahogy tovább figyeltem, miként is hiszik el a felnőttek a gondolataikat, belém ütött, hogy, „Ezek nem épelméjűek! Most már értem őket: Őrültek. Teljes őrültség a fejünkben lévő gondolatokat elhinni.” Furcsa mód, gyerekként ez valami féle megkönnyebbülést hozott, mert legalább kezdtem megérteni a felnőtteknek ezt az eszement világát, bár túl sok értelmet nem találtam benne.
         Ezt a tapasztalásomat sokszor osztottam meg másokkal az azóta eltelt években, és megtudtam, hogy egész sok ember emlékszik hasonló meglátásokra kicsi korából, a felnőtt világ őrültségével kapcsolatosan. Legtöbbször, azonban, ez a felismerés nem megnyugvást hoz a gyerekeknek, hanem azt eredményezi, hogy saját magukat kezdik el megkérdőjelezni; azt, hogy vajon nem velük van-e a probléma. És egy gyerek számára igencsak félelmetes megtapasztalás elhinni azt a gondolatot, hogy a felnőttek, akiktől a túlélésünk, a gondozásunk, a szeretve levésünk függ, lehet, hogy valójában nem épelméjűek.
 

4 megjegyzés:

  1. Andi, kérlek, folytasd ezt a témát, izgatottan várom! Valami hasonló játszódott le bennem is gyerekkoromban, csak szépen mindenféle "rárakódott", és most úgy érzem, elkezdett felnyílni a szemem... Amolyan AHA élményem lett.

    Lacka

    VálaszTörlés
  2. Szia Andi! Én is pont így voltam. Sokszor azt éreztem, megőrültek, hát nem veszik észre, hogy ugyanazt mondják, csak mintha két különböző nyelven, más szavakkal, és ezért nem látják. Sokszor tolmácsoltam is nekik, nem sok sikerrel... :-)
    Jó volt olvasni, köszönöm!
    Bea

    VálaszTörlés
  3. AHA!!! :-)) Akkor megyek is fordítani a továbbiakat! puszik, Andi

    VálaszTörlés
  4. Hm, sajnos nekem a legtávolabbi emlékem gyerekkoromból nem szól másról, mint a félelemről... :(

    VálaszTörlés